Undervisningen
Brønshøj
Om vores undervisning
I undervisningen tager vi udgangspunkt i hver enkelt elevs faglige niveau. Gennem praksis får de faste faglærere et indblik i elevens ressourcer og udfordringer, ligesom vi gennem deltagelsen i klasseaktiviteterne får et indblik i, hvordan den enkelte elev lærer bedst.
Fælles erfaringer og observationer for både børn og personale ligger til grund for udviklingen af elevplanen, og giver læreren et godt afsæt til at lave en strategi for, hvordan der skabes faglige og sociale succeser for den enkelte elev.
Pilelygaard har et højt ambitionsniveau i forhold til den faglige udvikling hos eleven. Vi følger retningslinjerne fra undervisningsministeriet og tilbyder i udgangspunktet fuldt skema, men med de pauser, der er behov for.
Vi har en høj grad af linjefagsdækning, hvorfor lærerne arbejder på tværs af klasser i enten indskoling/mellemskole eller mellemskole/udskoling. Klassernes tilknyttede pædagoger er derimod faste og sammen med eleverne hele dagen.
Der arbejdes typisk i faste skemaer 4 af ugens dage, mens den 5. dag er en tur eller temadag. Ofte afvikles mindre fag på temadagen, hvor vi går i dybden med et tema, eller inddrager Skoletjenester og er mere oplevelsesorienteret på turene.
Lærerne på Pilelygaard har alle modtaget efteruddannelse i specialundervisning. Skolen har løbende efter- og videreuddannelsesforløb som understøtter vores daglige arbejde. I år har vi har arbejdet med Playful Learning, som metode for at skabe en mere legende tilgang til pædagogik, didaktik og læring. På den måde bliver læring mere motiverende og opleves mere innovativt og varieret. Af øvrige emner har skolen arbejdet sammen med Børns Vilkår for at blive klogere på digital dannelse og Center for Autisme i forhold autismepædagogik.